English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

27.11.12

Πεζοπορία στον Παρνασσό

Για τους λάτρεις της πεζοπορίας ο Παρνασσός αποτελεί πρόκληση. Ορεινά μονοπάτια, δασικοί δρόμοι, καλντερίμια και ένα πλήθος άλλων διαδρομών βρίσκονται στη διάθεση όσων απολαμβάνουν την περιπλάνηση στο βουνό. Από όλα τα χωριά της ευρύτερης περιοχής ξεκινούν διάφορες διαδρομές που καταλήγουν στις κορυφές του βουνού ή σε άλλα ενδιαφέροντα σημεία, όπως αρχαιολογικούς χώρους, σπήλαια και τοποθεσίες φυσικού κάλλους. Επομένως, ανάλογα με τις ικανότητες, αλλά και τα ενδιαφέροντά σας, μπορείτε εύκολα να επιλέξετε τη διαδρομή που εσείς θέλετε, αρκεί πάντα να θυμάστε ότι πριν ξεκινήσετε χρειάζεται καλός προγραμματισμός και ο απαραίτητος εξοπλισμός!

Αν δεν γνωρίζετε ποια περιπατητική διαδρομή να ακολουθήσετε, μπορείτε να επιλέξετε από αυτές που σας προτείνουμε:
Αράχωβα–πηγές Μάνας–Μπαϊντάνης
Στο 3ο χλμ. Αράχωβας-Παρνασσού, στη χαρακτηριστική αριστερή στροφή του κεντρικού δρόμου, στρίβετε δεξιά στην πινακίδα προς Λιβαδειά και ακολουθείτε την άσφαλτο. Μετά από 1,5 χλμ., στο ύψος των κεραιών του ΟΤΕ, συνεχίζετε ακολουθώντας τον ανηφορικό χωματόδρομο αριστερά. Προχωρώντας για 3 χλμ. μέσα στο ελατόδασος φτάνετε στις πηγές της «Μάνας» σε υψόμετρο 1500μ. Εδώ είναι η απόληξη μιας απόκρημνης και στενής χαράδρας, η οποία έχει μήκος 300μ. και συγκεντρώνει τα νερά από την Τσαρκόραχη. Συνεχίζοντας το δρόμο και ανεβαίνοντας προς τα αλπικά τοπία, θα νιώσετε έντονα πλέον τον κρύο αέρα να σας διαπερνά. Σταθείτε για λίγο και απολαύστε την απίστευτη θέα προς τον Κορινθιακό κόλπο. Σε άλλα 3 χλμ., απλώνεται η κορυφή του Μπαϊντάνη (1840 μ.), ντυμένη με ένα πολύχρωμο μανδύα από αγριολούλουδα. Και εδώ η θέα από το οροπέδιο του Μπαϊντάνη είναι εντυπωσιακή. Από το σημείο αυτό μπορείτε να επιλέξετε ποικίλες διαδρομές: να σκαρφαλώσετε στο βράχο του Μπαϊντάνη στα 2220μ. και μέσω μονοπατιών να οδηγηθείτε στη Λιάκουρα στα 2457 μ. αλλά και σε άλλες κορυφές, όπως στον Τσάρκο, στον Πετρίτη και στη Βλαχόλακα. Επίσης, μπορείτε να κατευθυνθείτε προς Ακρινό Νερό, στην πίσω ανατολική πλευρά του Παρνασσού προς Μονή Ιερουσαλήμ (Δαύλεια) ή εναλλακτικά να ακολουθήσετε τη σήμανση που οδηγεί προς Ζεμενό.
Επτάλοφος– Δελφοί
Η διαδρομή αυτή αποτελεί τμήμα του διεθνούς μονοπατιού Ε4 και ως αφετηρία της ορίζεται η Επτάλοφος. Αποτελεί την πιο αγαπημένη διαδρομή των πεζοπόρων, καθώς διασχίζει τα ωραιότερα σημεία του Παρνασσού και καταλήγει στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών. Θεωρείται σχετικά εύκολη διαδρομή και η διάρκειά της υπολογίζεται κατά μέσο όρο γύρω στις 7 ώρες. Βρισκόμενοι, λοιπόν, στην Επτάλοφο ακολουθείτε τον ασφαλτόδρομο που οδηγεί προς Αράχοβα μέχρι να συναντήσετε την πινακίδα με σήμανση Ε4 που οδηγεί προς τις πηγές της Αγίας Τριάδας. Συνεχίζοντας νότια, διασχίζετε το ελατοδάσος και προσπερνάτε το δασικό δρόμο που οδηγεί στο Δροσοχώρι. Εκεί ακολουθείτε το μονοπάτι που κατεβαίνει σε ένα μεγάλο κοίλωμα ώσπου να συναντήσετε τον αγροτικό δρόμο. Αυτός θα σας βγάλει στον κύριο δασικό δρόμο, όπου υπάρχει μικρή πηγή και πινακίδα για τη συνέχεια της πορείας σας. Επί 15 περίπου λεπτά συνεχίζετε στο δρόμο και μετά ακολουθείτε τη ράχη, η οποία σας οδηγεί σε κατηφορική πλαγιά, ώσπου να συναντήσετε και πάλι το δρόμο και να φτάσετε στη Μεγάλη Βρύση. Από εδώ ακολουθείτε τον αγωγό ύδρευσης που ξεκινά πάνω από την πηγή και μετά από 1 περίπου ώρα φτάνετε στη λάκκα των Καλανίων. Διασχίστε το χωματόδρομο ως τη διακλάδωση, όπου θα στρίψετε στα δεξιά του δρόμου, και συνεχίστε μέχρι την επόμενη διασταύρωση, στην οποία βγαίνετε από το χωματόδρομο. Εδώ υπάρχει πινακίδα για να κατεβείτε το μονοπάτι που ακολουθεί τον αγωγό ύδρευσης Κρύας Βρύσης Δελφών. Από εκεί συνεχίζετε στην περιοχή Φαιδριάδες, αφήνοντας πίσω σας το ρέμα, για να μπείτε πια στο λιθόστρωτο μονοπάτι που καταλήγει στους Δελφούς.
Τιθορέα –Σπηλιά Οδυσσέα Ανδρούτσου
Η διαδρομή ξεκινάει από τη θέση «Πλατανάκος», στο νότιο άκρο του χωριού, δίπλα από την προτομή του Ανδρούτσου και καταλήγει στη σπηλιά που χρησιμοποιούσε ο οπλαρχηγός ως ορμητήριο τα χρόνια της Επανάστασης. Το δρομάκι που αρχίζει λοιπόν από εδώ σύντομα γίνεται στενό καλντερίμι, ενώ στη συνέχεια φαρδαίνει πάλι συνεχίζοντας νότια και ανηφορικά. Στα αριστερά σας έχετε το φαράγγι του Καχάλα, ενώ από τη δεξιά πλευρά θα παρατηρήσετε τις πολλές σπηλιές στο βραχώδες βουνό. Το μονοπάτι συναντά το ξωκλήσι του Αϊ-Γιώργη με τις τεράστιες βελανιδιές και στη συνέχεια μια βρύση, μετά την οποία θα συνεχίσετε ανηφορικά με κατεύθυνση νοτιοδυτικά για να φτάσετε στη σπηλιά με την τετράγωνη σχεδόν είσοδο. Η διαδρομή διαρκεί περίπου 1 ώρα και 15 λεπτά και θεωρείται σχετικά εύκολη.