English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

15.5.13

To έπος του Ρετιρέ! +bonus ολόκληρα τα 84 επεισόδια!

Το έπος του Γιάννη Δαλιανίδη προβλήθηκε από το 1990 μέχρι το 1992. Φήμες λένε ότι το Ρετιρέ επρόκειτο να συνεχιστεί κανονικά, αλλά ο Δαλιανίδης προτίμησε να το λήξει της στιγμή της απόλυτης δόξας. Ναι, έστω κι αν αυτή η δόξα και ο μύθος χτίστηκαν καλοκαίρι-καλοκαίρι μέσα από τις άπειρες επαναλήψεις της σειράς.


η λίστα με ολόκληρα τα 84 επεισόδια:


Ένας ήρωας για όλους και όλοι για έναν. Το κουβάρι Κατερίνα Σοφιανού
Ο ρόλος της Κατερίνας Γιουλάκη ήταν το Α και το Ω στη δομή της σειράς, αφού άμεσα ή έμμεσα ΟΛΟΙ οι πρωταγωνιστές συνδέονταν μαζί της ή τουλάχιστον τη γνώριζαν.
Βουτηγμένη τους πρώτους μήνες της ζωής της σε μια χύτρα με νεύρα και κακή διάθεση, η Κατερίνα, υψηλόβαθμο στέλεχος της COSMOS Ε.Π.Ε., μένει ακόμη με την μητέρα της, την κυρία Σοφία -που όσοι κακοήθεις έβλεπαν Thundercats έχουν ομολογήσει σε πολύ στενούς τους κύκλους ότι την μπέρδευαν με τον Μάμρα-, αλλά και την κόρη της αδελφής της, την Ειρήνη, ένα επαναστατημένο χωρίς σοβαρή αιτία νιάτο.
Στην πορεία ερωτεύεται τον Χρήστο, έναν noble man, φαρμακοποιό με μια υστερική αδερφή, την Αμαλία που έχει και μια κόρη, τη Γωγώ. Λίγο πιο μετά, αποφασίζει να μείνει και μαζί του, παρέα φυσικά με την κυρία Σοφία και την Ειρήνη.

Ο ρόλος της Κατερίνας Γιουλάκη ήταν το Α και το Ω στη δομή της σειράς

Στην COSMOS Ε.Π.Ε. δουλεύουν επίσης η Χαρούλα και η Ελένη, ευέξαπτη τηλεφωνήτρια η μία, υπάλληλος που ποτέ δεν καταλάβαμε τον ρόλο της στην εταιρία η άλλη. Τη Χαρούλα ερωτεύεται σφόδρα ο καφετζής Φοίβος, ενώ η Ελένη έχει ένα fling με τον ΙΑΣΟΝΑ ΣΕΚΕΡΗ (κεφαλαία γράμματα σε ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στον τιτάνα Παύλο Ευαγγελόπουλο και τον ρόλο του) που επισκευάζει τηλεοράσεις και έχει για βοηθό τον (άλλος μύθος από κει) Άλκη (Μάκη Δελαπόρτα) και για μητέρα την κυρία Θάλεια, αέναο σύμβολο της κακιάς πεθεράς στο ελληνικό status quo. Όχι το τηλεοπτικό, γενικότερα.
Η Νόρα Ζαχαροπούλου είναι η διευθύντρια της Κατερίνας και ο κολοσσός Μίλτος Παπάρας ο πρώην άντρας της. Χαρακτήρες όπως η αμίμητη κουτσομπόλα γειτόνισσα Ζανέτ και κάτι τυχοδιώκτες που την έπεφταν στην ανιψιά Ειρήνη για να ξαφρίσουν κάνα στερεοφωνικό από το σπίτι της Κατερίνας φυσικά και είχαν τη δική τους συμβολή στην ανάδειξη του έπους, αλλά μοιραία "δευτεραγωνίστησαν" μπροστά σε ένα τόσο εμβλήματικό, βασικό καστ. 
Αυτοί ήταν οι χαρακτήρες. Τα επεισόδια ήταν περίπου αυτοτελή, με κύρια χαρακτηριστικά α) τα αστεία που δεν ήταν τόσο αστεία όσο αξέχαστα καλτ, μνημειώδη και εύκολα διαβιβάσιμα από γενιά σε γενιά, β) τους τσακωμούς και τις έντονες λογομαχίες για ψύλλου πήδημα (ίδιον της νεο-ελληνικής κοινωνίας που θέλησε να φωτίσει ο σκηνοθέτης) και γ) αναποδιές-ανατροπές στην ομαλή ροή των παραπάνω, όπως ένοπλες ληστείες στο φαρμακείο του Χρήστου, παιδιά-διαόλια που τριβέλιζαν την Κατερίνα και μυθικούς κομπάρσους (πρωταγωνιστές στη συμπεριφορά) που ήταν το αλατοπίπερο της σειράς.
Αρκετά όμως με τα πεζά του καστ και του who-is-(dating)-who. Ας περάσουμε στην ουσία.
10 trademark αλήθειες που συμβαίνουν και σημαίνουν ΜΟΝΟ Ρετιρέ (ρε)
 
Το καρμπόν κλείσιμο κάθε επεισοδίου
Αν κάποιος δεν έλεγε δύο φορές την ίδια φράση, ο Γιάννης Δαλιανίδης αρνείτο να φωνάξει "cut". Παράδειγμα. Η Αμαλία έχει ζαλίσει την Κατερίνα να πάρουν ταξί, η Κατερίνα είχε όρεξη για περπάτημα, μην στα πολυλογώ, τελικά περνούσε της Αμαλίας. Μπαίνοντας λοιπόν σε έναν ταξιτζή που ήθελε να χωρέσει 7 πελάτες στο αμάξι, η Κατερίνα οργιζόταν (τι πρωτότυπο) και φώναζε στην κουνιάδα της "Στο ταξί Αμαλία! Στο ταξί". Θέλω να πω ότι ακόμη και αν αντί για το ταξί, είχαμε τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, η Κατερίνα θα τα φώναζε και πάλι διπλά, ήτοι "Στον ηλεκτρικό Αμαλία. Στον ηλεκτρικό"!
Ο συνειδητός γεροντο-έρωτας
Το ειδύλλιο μεταξύ Κατερίνας και Χρήστου αυτο-σαρκάστηκε τόσο επαρκώς από τους ίδιους που δεν προκάλεσε το κοινό αίσθημα. Σε κανένα επεισόδιο δεν γίναμε μάρτυρες βδελυρών περιπτύξεων, οι άνθρωποι κράτησαν ένα επίπεδο, μπορεί και να μην ερωτεύτηκαν ποτέ, αλλά συμφώνησαν τίμια να ενώσουν τις μοναξιές τους για το υπόλοιπο της ζωής τους. Ειδικά, μερικές σκηνές συμφόρησης έξω από την τουαλέτα με την νεγκλιζέ Κατερίνα και τον Χρήστο με τη λευκή χασαπο-φανέλα μπορούσαν να καταρρίψουν το ρομάντζο στο μυαλό μας για ένα timespan 20ετίας.
Κανείς δεν έτρωγε με ησυχία στο Ρετιρέ
Αν η κυρία Σοφία σέρβιρε μεσημεριανό στην Κατερίνα περί τις 40 φορές σε 84 επεισόδια, η Κατερίνα δεν ολοκλήρωσε το γεύμα της πάνω από 3-4. Το είχε παράπονο.
Κάθε φορά που η μητέρα της έφερνε το κυρίως πιάτο, ένα παράπονο, μια διαφωνία, ένας εξωγήινος, οτιδήποτε στεκόταν αφορμή για να της χαλάσει την όρεξη. Και όλοι ξέρουμε πόσο σκληρά και πόσες ώρες δούλευε στην COSMOS η Κατερίνα.

Μερικές σκηνές συμφόρησης έξω από την τουαλέτα με την νεγκλιζέ Κατερίνα και τον Χρήστο με τη λευκή χασαπο-φανέλα κατέρριψαν το ρομάντζο στο μυαλό μας

Ζήτω τα λαϊκά δικαστήρια
Ποιος θα ξεχάσει μια εκπληκτική φορά που κάποιος είχε αρπάξει έναν φάκελο με χρήματα από το γραφείο της Κατερίνας στην εταιρία και εκείνη (ποιος Τσακ Νόρις;) τους κλείδωσε όλους εντός των γραφείων για να τους ανακρίνει έναν-έναν; Είχε βγει από τα ρούχα του (ναι αυτά με τις βάτες) κι ο τίμιος μελαχρινός, έξω δεξιά, υπάλληλος Κωστάκης.
Ο χρόνος άφιξης των καλεσμένων
Τα τσιμπούσια στο Ρετιρέ έδιναν και έπαιρναν. Το πιο σύνηθες ήταν να συμβαίνουν στο σπίτι της Κατερίνας υπό τη μορφή ονομαστικών εορτών, γενεθλίων, αποκριάτικων πάρτι και οικογενειακών reunion. Το εκπληκτικό ήταν η σειρά με την οποία κατέφταναν ΠΑΝΤΑ οι καλεσμένοι και που έμοιαζε δεδομένη στο παιδικό μας μυαλό κάθε φορά που περιμέναμε κόσμο στο σπίτι. Οι καλεσμένοι στο Ρετιρέ έφταναν στο σπίτι του event με διαφορά περίπου 20 δευτερολέπτων.
Ποτέ, καμία φορά δεν βρέθηκαν όλοι μαζί στο ασανσέρ για να ανέβουν στο Ρετιρέ. Ποτέ δεν ήρθαν δυο παρέες μαζί. 17 καλεσμένοι σε 17 διαφορετικές αφίξεις με σταθερό μεσοδιάστημα δευτερολέπτων. Λες και έφταναν στο σπίτι της κυρίας Σοφίας με τηλε-μεταφορά. Χτύπαγε το κουδούνι, άνοιγε την πόρτα, "καλώς τα παιδιά, περάστε", έκλεινε την πόρτα, ξαναχτυπούσε το κουδούνι και πάλι από την αρχή.
Τα ταξίδια στο εξωτερικό ήταν ένας δυσάρεστος πονοκέφαλος
Ίδιον και αυτό του νεο-Έλληνα, η ψυχική εκμετάλλευση κάποιου ατυχή που κανόνιζε να πάει ταξίδι στο εξωτερικό φωτογραφήθηκε από μια βγαλμένη απ' τη ζωή σειρά όπως το Ρετιρέ. Κανόνιζε η Κατερίνα να πάει στο Λονδίνο με τη μητέρα της, να σου η λίστα με τα δώρα σχεδόν ολόκληρου του υπόλοιπου καστ. Ίντερνετ δεν υπήρχε, οι αγορές μέσω αυτού έμοιαζαν με επιστημονική φαντασία στο λίγο συντηρητικό και αρκούντως αντι-τεχνολογικό Ρετιρέ, κι έτσι το "πάρε μου μια κολώνια" ήταν πολύ trendy. Και σπαστικό. Για την Κατερίνα μιλάμε πάλι.
Όταν το "μποέμ" συναντούσε το "μπουάτ"
Ο χρόνος σταματούσε κάθε φορά που ο Άλκης έπιανε την κιθάρα και τραγουδούσε για ένα εξτραδάκι στο μπαρ της Ελένης και της Χαρούλας. Θυμόμαστε με πόνο ψυχής τις προσβολές που δεχόταν σωρηδόν ο ευαίσθητος βοηθός επισκευαστή τηλεοράσεων, αλλά ερχόμαστε να αναφέρουμε ιστορικά παραδείγματα που μεγάλοι καλλιτέχνες λοιδωρήθηκαν σε κάποια φάση της σπουδαίας καριέρας τους. Άλκη, μη μασάς, κι η Susan Boyle στα γεράματα έκανε το μπαμ.

Ο χρόνος σταματούσε όταν ο Άλκης έπιανε την κιθάρα και τραγουδούσε για ένα εξτραδάκι στο μπαρ της Ελένης και της Χαρούλας

Η χειρότερη πεθερά του κόσμου
Η Θάλεια Σέκερη, μαμά του Ιάσονα, δεν ήθελε για νύφη την Ελένη. Από την μακροχρόνια πείρα μας και τις 68 φορές που έχουμε δει ολόκληρο το Ρετιρέ, συμπεραίνουμε αβίαστα ότι η Θάλεια Σέκερη α) δεν ήθελε καμία νύφη και β) είναι με διαφορά ο πιο αντιπαθής χαρακτήρας (πλην απαραίτητος για δραματουργικούς λόγους) του Ρετιρέ.
Τιμημένη εργατιά
Ο Ιάσονας, αυτός ο εργάτης/τεχνίτης/άνδρας που κόλασε μέχρι και τη Νόρα, ολόκληρη διευθύντρια της COSMOS Ε.Π.Ε., εκτός του ότι κουβαλούσε πάνω όλες τις αρχές που διέπουν ένα 100% αρσενικό και έναν τίμιο άντρα που φοράει παντελόνια, είχε και το απαραίτητο φωτο-πορνό στο πίσω μέρος του εργαστηρίου του. Έτσι, για να μας θυμίσει όλα εκείνα τα μαγαζάκια των 90s με τους μάστορες που κολλούσαν με ζιλοτέηπ γυμνόστηθα κορίτσια για να εμπνέονται (και) στο μετερίζι. Μόνο στην Ελλάδα αυτό, έ;
"Τάσο Κωστή, είσαι εδώ κι εσύ"
Σύνθημα στα χείλη μας ο Τάσος Κωστής (παραφρασμένο από ένα σύνθημα ΑΕΚτζήδων για τον συνεπώνυμο Χρήστο), ο Φοίβος υπήρξε το σύμβολο κάθε άντρα που προσπαθεί να ρίξει μια ξινή, αλλά κατά πολύ βάθος γλυκιά γυναίκα. Το σύμβολο του χυλοπιτιασμένου που επιμένει μέχρι να δικαιωθεί. Το σύμβολο του απλού λαϊκού παλικαριού που βγάζει  με ιδρώτα τα προς το ζην, αλλά είναι αρκούντως ρομαντικός και αποφασισμένος να κατακτήσει αυτό που θέλει. Με οποιοδήποτε κόστος.
Το impact της σειράς στη ζωή μας
Μπορεί να ξεκαρδιζόμασταν με το καλτ της υπόθεσης και όχι με τα αστεία καθεαυτά. Μπορεί κάθε καλοκαίρι, μερικοί από εσάς να ψέλλιζαν "πάαααλι Ρετιρέ;", αλλά ακόμη κι αυτοί προγραμμάτιζαν τη ρουτίνα του καλοκαιριού τους ΠΑΝΩ στην ώρα προβολής του Ρετιρέ (συνήθως στη 13.00 το μεσημέρι).


η λίστα με ολόκληρα τα 84 επεισόδια:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLF8F34CF95B3BADAB

Το Ρετιρέ στη ζωή ενός σχεδόν 30άρη που έβλεπε τις επαναλήψεις του ήδη από τα μέσα των 90s είναι το στήριγμα ενός ολόκληρου καλοκαιριού. Κατ' αρχήν, είναι το σάλπισμα του καλοκαιριού. Το δίπτυχο "Ρετιρέ και Μεγάλες Αθλητικές Διοργανώσεις" ήταν το must για τουλάχιστον 7-8 καλοκαίρια της ζωής μου. Τέλειωνε το Ρετιρέ της ημέρας και το μόνο που περίμενες μετά ήταν η σέντρα στο Μουντιάλ του '98 για παράδειγμα. Μετά το τέλος του ματς, το μόνο που περίμενες ήταν το Ρετιρέ της επόμενης μέρας. Αυτή ήταν η ζωή μας και αυτό το καλοκαίρι μας.
Γιάννη Δαλιανίδη, σε ευχαριστούμε!

http://www.cosmo.gr/

Τα διαβάζουν πολλοί